Connect with us

България

Военният министър: Майор Терзиев не е катаплутирал. Във въздуха се е случило нещо внезапно…

Публикувана

на

Трябва да се подготвим за най-лошото – майор Валентин Терзиев да не е е оцелял. Във въздуха се е случило нещо внезапно.

Това заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов, който гостува в ефира на БНТ във връзка с инцидента с падналия по време на учение МиГ 29, при който в морето изчезна пилотът му – майор Терзиев. „Каквото и да се е случило, се е случило внезапно, случило се е неочаквано, включително за майор Терзиев. Не е докладвал за проблеми“, заяви Панайотов. Единственият свидетел на нещо около случилото се е пилотът на самолета, пуснал мишената за поразяване. Видял е как майор Терзиев я поразява. Оттам нататък няма данни някой да е виждал каквото и да е било – съобщи още министърът.

Панайотов определи майора като „един от асовете, той е пилот първи клас, но в авиацията това не е просто признание, това са най-добрите пилоти“.

На въпрос трябва ли да отпадне в такъв случай версията „пилотска грешка“, министърът на МО отвърна: „Не може нищо да отпадне, всички версии се проверяват“. Той обяви и че дъното при мястото на инцидента е обследвано от сонар с минен ловец. Ще се направи обследване и с хидролокатор. Т.е. изполват се всички възможности налични в армията, посочи министърът. От армията обаче са се обърнали и към специализирани фирми за техника, с която те не разполагат.

Панайотов потвърди и че вероятно пилотът не е катапултирал.

„Никъде не се намира сигнал от маяка на катапулта, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Катапултът става ръчно, но после всичко минава автоматично и се подава сигнал. Той знае, че е длъжен да докладва, че е катапултирал, което не е направил“, заяви Панайотов.

И посочи, че вероятността майор Терзиев да бъде открит жив и здрав намалява и трябва да се подготвим за най-лошото. По думите му конкретният изтребител е бил в рамките на така наречения си жизнен цикъл, изтичащ след около 8-9 г. Бил е поддържан и е бил технически изправен към момента на започването на задачата.

Самолетите се поддържат в рамките на т.нар. интегрирана поддръжка – най-често по договори с фирмата произиводител. В случая това е руската „РСК МиГ“, договорът с която изтича през 2022 г. „Би трябвало всичко да е наред“, заяви министърът.

„Работата с „РСК МиГ“ не е лесна, но аз не мога да имам съмнение в качеството на тяхната работа“, посочи още.

Под „не е лесна“ се разбирало спазването на определени срокове – уточни министърът.

„Твърде дълго състоянието на въоръжението е било неглижирано, твърде дълго“, констатира още той.

На въпрос в безопасност ли са нашите пилоти, Панайотов отвърна: „До момента не знам, не ми е докладвано, че има недоволство на пилотите в авиобаза „Граф Игнатиево“.

След което очите на министъра се насълзиха. „Това са едни прекрасни българи, които обичат България и пазят небето й. Много малко са българските мъже, които са способни на такава откровеност и на такава искрена любов към родината“, заяви той за пилотите и за майор Терзиев в частност.

По думитему нормативът в ЕС е 180 часа нальот, 40 от които на тренажор. В българските ВВС нальотът е знанчително по-малък заради ограничени ресурси. Нямаме и самолети, но все пак достатъчно да изпълняват задачите по отбрана.

„Основният проблем на ВВС е свързан именно с поддръжката“, заяви министърът.

Според него има „непрецизно сключени договори“. Купува се техника, но клаузите за поддръжката са били неглижирани, не им е било обърнато внимание.“За краткото време което ми остава да бъда служебен министър на отбраната, ще работя за това те да имат нортмални условия за работа, за това безпрепятствано да се изпълняват проектите за новите изтребители, така че да могат да изпълняват своите задачи с модерна и безопасна техника“, даде обещание към пилотите Панайотов.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни