Connect with us

България

Съпругата на майор Терзиев: Нещо се прикрива. Виждам грешка на ръководен пост…

Публикувана

на

Съпругата на загиналия пилот от ВВС майор Валентин Терзиев смята, че някои факти около смъртта на офицера се прикриват, а според нейната версия вина може да носят предимно хората, които са ръководили посоката на неговия МиГ-29.

Майор Терзиев загина при катастрофа по време на учението „Шабла 2021“. Тренировъчната му задача се проведе след полунощ на 9 юни. Той управляваше изтребителя от база „Граф Игнатиево“, който падна в Черно море и все още черната му кутия се издирва. Офицерът, който е бил 47 г., изчезва от радарите, след като покосява мишена при изпълнение на учението.

„Нещо се прикрива, става въпрос за много високи постове. През цялото време той поддържа връзка с някой, който го насочва. Не виждам какво се прикрива, това не е военна тайна“, каза съпругата на майора Димитрина Попова в интервю за Нова ТВ.

„Задачата не зависи само от пилота. Завършекът  може да е пилотска грешка, така е. Но защо не кажат кой го е водил. Това не е война, това е учение“, добави тя.

Попова каза, че е получила информацията за падането на съпруга си около 9 ч. на следващия ден. След като не ѝ предоставили отговори на въпросите, започнала да търси вътрешни данни – предимно от колеги на майор Терзиев.

„При тези нощни стрелби мишената, която се поразява, трябва да се пусне от 9 хиляди метра. Самото пускане е било под 5 хил. м. Той я покосява на 2500 м“, твърди Попова. „Мишената се е оказала дефектна, скъсал се е парашутът, падала е бързо. Той е повишил скоростта и се е насочил доста вертикално към целта, почти насочен към морето. Стреляйки по мишената, е задължително да си затвори очите, защото не трябва да го заслепява. Според мен той е бил снишен прекалено ниско, гонейки целта. Виждам грешка на ръководен пост“.

„Не е отложил стрелбата, потвърдиха ми, че е бил доста спокоен. Казал е, че целта е покосена, после изчезва от радара. Докарали са го до такъв изход, като са мислели, че за 5 секунди той ще може да обърне самолета. Не е невъзможно да е имало и взрив“, каза още съпругата на майор Терзиев.

Ден след инцидента премиерът Стефан Янев обясни, че пилотът е изпълнявал задача по светеща цел – друг самолет е минал преди него и я пуснал, но мишената се отворила и е тръгнала да пада с по-голяма вертикална скорост. „Това е предизвикало маневра от страна на майор Терзиев, който е поразил целта и е съобщил за изпълнението на задачата. След това обаче връзката с него е изгубена“, каза той.

Техническото състояние на самолета и било добро, твърди служебният премиер. Преди това пилотът е имал друг полет с такава машина и със сходна задача. Майор Терзиев е пилот първи клас и не е имал забележки за неизпълнение на задачи до този момент.

Засега от Министерството на отбраната казват, че водеща версия за инцидента няма. „Всичко е възможно“, заяви в понеделник министър Георги Панайотов. Разследването продължава, а черната кутия, която може да даде важна информация за инцидента, все още не е намерена.

Според Димитрина Попова – за стрелба на тъмно, преди това всеки пилот трябва да има „Х“ на брой часове, според вътрешния правилник. Тя обаче не е сигурна дали съпругът ѝ е изпълнил това изискване. „Не ми е известно да е имал точно такъв тип задача. Нямам спомени за нощни стрелби“.

Тя каза още, че майор Терзиев може да е бил преуморен, защото предходната вечер е бил дежурен нощна смяна. „Сутринта отстъпи, прибра се и в 3-4 ч. следобед тръгна за нощни полети и стрелби. За мен грешките са дошли още преди това“, добави Попова.

Ден по-рано тя публикува пост във Facebook, в който казва, че версията ѝ е, че Терзиев е оставен без шанс да се спаси, „което е същото, като да е свален, а крайната цел е доказване на генерал „Еди кой си“ на всяка цена пред НАТО“.

„Ако трябва да спазваме закона, има си наказания лишаване от свобода, но не мисля, че ще се стигне до там. Виновниците са повече от един“, каза тя пред Нова ТВ.

Падналият МиГ-29 е от машините, които са доставени в България през 1988-1989 г. 30-годшният им жизнен цикъл трябва да изтече около 2029-2030 г., казва Георги Панайотов и потвърждава, че договорът по поддръжката им се изпълнява.

„По информация на съпруга ми – това е добър самолет“, каза Попова. „Техниците правят и невъзможното да поддържат тези самолети. Имаме около 7-8 МиГ-а и бих искала в чест на майор Терзиев да направят един парад“.

Търсенето на черната кутия на изтребителя продължава и „има надежда“, твърди министърът на отбраната. Вече се установи в кой район е паднал самолетът и са открити останките му.

„Ще бъдат направени заключения въз основа на находките, на разследването, проверката на документи, прослушване на разговори. Тече разследване“, е отговорът на Георги Панайотов.

От МО казват, че лично ще отговорят на Димитрина Попова, когато имат факти и резултати. Разследването се очаква да приключи най-рано в началото на юли.

Майор Терзиев е бил началник на ескадрила в авиобаза „Граф Игнатиево“. Завършил е Висшето военновъздушно училище „Г. Бенковски“ със специализация летец-пилот във ВВС. Целият му служебен стаж е преминал в 3-а авиационна базa.

Притежава класна специалност „военен пилот – първи клас“. Пилотирал е самолети МиГ-21 и МиГ-29. През годините е награждаван многократно от министъра на отбраната, началника на отбраната, командира на ВВС и командира на авиобазата.

Терзиев е бил сред най-опитните летци в „Граф Игнатиево“ и само преди месец и половина пилотираше водещия изтребител по време на демонстративния полет над София за Празника на армията на 6 май.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни