България
Жената на Божков и Ирена Кръстева атакуваха закона „Магнитски“: нашият списък ‘Магнитски’ е незаконен…
Публикувана
преди 3 годинина
От
Ива ОприковаДва различни тричленни състава на Върховния административен съд обявиха за нищожни части от акта на Министерския съвет, свързан със санкциите по Закона „Магнитски“, съобщиха от съда. Това се е случило по две от 62-те дела, заведени в съда по казуса. Става дума за жалби на майката на Делян Пеевски – Ирена Кръстева и на „Интернюз 98“ ООД, в което съдружници са съпругата на Васил Божков Елена Динева и „Нове интернал“ ЕООД.
За нищожни са обявени точки 1, 3 и 6 от решението на служебния кабинет от 4 юни 2021 г. за предприемане на действия във връзка с наложените от Съединените американски щати санкции на български лица – Делян Пеевски, Васил Божков и Илко Желязков.
Първа точка от въпросното решение гласи, че се създава постоянна работна група, която в спешен порядък да изготви и да поддържа списък на лицата, които попадат и потенциално биха попаднали в обхвата на санкциите, наложени от САЩ. Изредено е и кой трябва да влезе в списъка на асоциираните лица. Третата точка регламентира, че черният списък се публикува и поддържа на интернет страниците на Министерството на финансите и на НАП. Шестата точка казва, че министрите и другите органи на изпълнителната власт трябва да предприемат незабавни мерки с цел администрациите и ведомствата, държавните и общинските предприятия, търговските дружества с държавно и общинско участие в капитала и дружествата, които те контролират, както и други лица, в които упражняват правата на държавата, да прекратят отношенията си с лицата от черните списъци и да не влизат в нови взаимоотношения.
Аргументът на магистратите е, че глобалният закон „Магнитски“ би могъл да бъде основание за бързи и своевременни действия на националните власти, но при наличието на национален закон, какъвто в случая няма. Затова законът „Магнитски“ няма пряко приложение на територията на България. ВАС смята още, че правителството не е било компетентно да приеме решението за създаването и поддържането на черните списъци.
Върховните магистрати разглеждат и европейски регламент по темата. Регламентът дава основание на съда да приеме, че държавите от ЕС са задължени да не спазват законодателство с извънтериториално приложение, предвид, че ЕС не признава приложимостта и последиците му спрямо физически лица с местоживеене в общността, които са граждани на държава-членка, юридическите лица, учредени в общността и т.н. Това означава, че решение, постановено от орган на трета държава и основаващо се на разпоредбите на законодателството на тази трета държава с извънтериториално приложение, няма да бъде признато на територията на ЕС.
Съдът подчертава и че решението на правителството е прието и при очевидно нарушение на правото на защита на лицата, доколкото при или след включването им в списъците не им е предоставена никаква информация. Няма и процедура за изслушване на засегнатите. Липсват данни, които позволяват и да се приеме, че кабинетът е информирал засегнатите за приетите срещу тях факти и обстоятелства, обосноваващи първоначалното включване на имената им в списъците и налагането на предвидените от него ограничителни мерки.
ВАС цитира и практика на Съда на ЕС в Люксембург и подчертава, че приемането на мерки от подобен род следва да бъде изненадващо и те да се прилагат незабавно, но те трябва да бъдат отново в контекста на правото на съюза. Съдът на ЕС изрично подчертава, че намеса в основни права може да е легитимна, но трябва да е при спазване правото на защита, правото на участие и информираност на лицата за мерките, които ще се вземат спрямо тях и на какви основания.
Актовете на тричленните състави не са окончателни и може да се атакуват пред 5-членен състав на съда.