Connect with us

Водещи новини

Алфред Хичкок: Да те ударят не е толкова ужасно, само очакването за това е ужасно…

Публикувана

на

На 13  август светът на киното празнува 121 години от рождението на човекът, който Франсоа Трюфо нарича „най-великият режисьор на всички времена“. Човекът, чието второ име е съспенс. Тиранин, гений, почитател на блондинките и кръвта. Визионер и новатор за времето си. Колос на седмото изкуство.

Британец със странно чувство за хумор и великолепно чувство за кино – Алфред Хичкок.

Великият майстор на трилъра и хоръра казва, че идеята да убиеш човек никога не идва трудно, по-ужасно е, когато трябва да се отървеш от трупа и да разчистиш след себе си. „Защото едно убийство никога не е лесно. Това се опитвам да покажа. Убийството е трудна, мръсна и неприятна задача.“

Самият Хичкок е човекът, създал едни от най-ярките и уникални трилъри и хоръри в историята на седмото изкуство. До този момент не се е появил режисьор, който да успее да бие неговия подход към разказването на страшни истории и да има нюха, който Хичкок носи по рождение към ужаса.

Най-известният хорър на режисьора „Психо“, макар и създаден по книгата на Робърт Блох, в действителност е инспириран от истинската история на Еди Гийн – „Гробокопачът от Плейнфийлд“. И това е само един от много случаи, когато истински психопат, служи за вдъхновение на седмото изкуство.

Хичкок режисира повече от петдесет пълнометражни филма в рамките на кариера, продължила близо 60 години. Често е определян като най-великият британски режисьор. Превръща се в една от иконите на популярната култура в средата на XX век.

По време на своята кариера, той си изгражда специфичен и разпознаваем режисьорски стил. Много от филмите му завършват с неочакван обрат и имат напрегнат сюжет с насилие, убийства и престъпления, макар често криминалната загадка да служи само за отвличане на вниманието от психологическото изследване на персонажите. Филмите на Хичкок заемат много теми от психоанализата и съдържат силен сексуален подтекст.

Хичкок не е просто „Кралят на ужаса“, това определение се отнася и до Стивън Кинг все пак, при това абсолютно заслужено.

Дори само линията на профила е достатъчна, за да разберете, че на снимката пред вас стои един от най-влиятелните режисьори в киното. Стилът на британеца е един от най-разпознаваемите. Ще го усетите, помиришете, видите и разберете по съспенса, който е във всеки кадър. По красивите жени, с които работи през годините, от Грейс Кели до Ингрид Бергман. Всички те си приличат по едно – всички са блондинки. Хичкок не крие афинитетът си към русите жени и изпитва почти болезнена нужда да наранява, макар и само на екран, голяма част от тях. Те са фатални, измамни и желани…

Образите на мъжете в неговите филми също не правят изключение. Те са алфа мъжкари, облечени в чудесни костюми, които независимо от собствените си потиснати нужди, тайни и желания, успяват да овладеят положението. Кари Грант и Джеймс Стюарт може би са едни най-ярките имена, които може да видите редовно на екран под режисурата на Хичкок. Можем спокойно да добавим и Шон Конъри, който работи с него в един филм, но все пак филмът е чудесният „Марни“.

Другото, с което Хичкок е известен, са малките роли на статист в собствените му филми, които дава на себе си. Тези и още редица други отличителни белези правят Хичкок толкова известно и задължително за гледане име в киното.

Една от най-известните фрази на режисьора гласи, че „киното, това е животът без скучните моменти.“ А друга казва, че „един режисьор винаги трябва да кара публиката да страда колкото е възможно повече.“

Заради спецификата на своето творчество, както и поведението си на снимачната площадка, той често е наричан „тиранин“ и „егоманиак“. Но майстор Хич няма нищо против да поддържа този имидж. На фона на днешните „ужасии“ и в киното, и изобщо в ежедневието, неговите филми звучат като детска приказка. И все пак са десет пъти по-майсторски направени от всеки треторазряден трилър, който може да си пуснете в петък вечер.

И за да завършим този текст в стила на режисьора, ще ви цитираме Хич отново, който казва, че: „Да те ударят не е толкова ужасно, само очакването за това е ужасно.“ Точно като в неговите филми.

Ето някои от крилатите фрази на режисьора:

„Съспенсът е като жената. Колкото повече бъде оставено на въображението, толкова по-голямо е вълнението.“

„Ако трябва да снимам филм в Австралия, ще накарам някой полицай да скочи в торбата на кенгуру и да изкрещи: „Следвай тази кола!“

 

„Аз съм режисьор със стил. Ако снимам „Пепеляшка“, зрителите веднага ще очакват да открият труп в каляската.“

 

„Дисни е най-силен в кастинга. Ако някой от актьорите не му харесва, той просто скъсва картинката.“

 

„Смятам, че този, който е измислил гайдата, е бил вдъхновен от гледката на човек, носещ под мишница възмутено прасе-астматик.
За съжаление звукът на въпросния музикален инструмент не може да се сравни по чистота и въздействие със звуците, които постига прасето.“

 

„В игралните филми режисьорът е бог. В документалните Бог е режисьор.“

 

„Каламбурите са най-високата форма на литература.“

vlastta.bg

 

Facebook Comments
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Advertisement

Facebook

Календар

септември 2020
ПВСЧПСН
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 
Advertisement