Connect with us

Свят

Японско чудо: екипажът на избухнал на летище Токио самолет спаси всички пътници

Публикувана

на

Петима души от самолет на бреговата охрана на Япония загинаха след сблъсък с пътнически самолет. Единственият оцелял е пилотът. С абсолютно безпрецентен успех обаче е завършена спасителната операция на хората от пътническия самолет. Всички 379 души и екипажът са били евакуирани по аварийни пързалки минути преди самолетът “Еърбъс“ А350 на Japan Airlines да бъде обхванат от пламъци. Самата операция е траяла 90 секунди, какъвто е стандатът в авиацията. Това е първа самолетна катастрофа в Япония от такъв мащаб. Страната е известна със стриктното изпълнение на всички инструкции за безопасност. Екперти обаче изтъкват професионализма и бързата реакция на екипажа на пътническия самолет.

 

Японската обществена телевизия NHK, цитирана от “Гардиън“, заяви, че по всяка вероятност има несъответствия между заповедите, дадени от контрола на въздушното движение и капитана на самолета на бреговата охрана. Първият е разрешил на пътническия самолет да кацне на писта C в “Ханеда“, а на самолета на бреговата охрана – да спре пред същата писта, каза NHK, цитирайки неназован източник от транспортното министерство. Но и Japan Airlines, и транспортното министерство отказват да коментират директно обмена на инфомация между ръководителите на полетите на двата самолета, позовавайки се на текущото разследване. На запис от контролната кула на “Ханеда“ моменти преди сблъсъка се чува глас, който съветва полета на Japan Airlines да “продължи да се приближава“.

Капитанът на самолета на бреговата охрана, който е трябвало да превози помощ за региона, засегнат от силното земетресение на Нова година, е единственият оцелял. Петимата души от екипажа са мъртви.

 

Кадри в социалната мрежа Х показват изригване на огнена топка и гъст черен дим, излизащ от долната страна на самолета на Japan Airlines малко след като машината се приземява на носа си заради повредени колесници.  На кадрите се вижда как пътниците се пързалят по надуваеми пързалки, докато пламъците изригват от задната част на самолета. Всички 379 пътници и екипажа се спасяват. Авиационни експерти похвалиха действията на екипажа, като казаха, че бързата им реакция е помогнала да се избегне много по-лош резултат.

Бивша стюардеса на Japan Airlines обясни пред Би Би Си, че пътниците са били „невероятни късметлии“.

„Почувствах облекчение, когато разбрах, че всички пътници са в безопасност. Но когато започнах да мисля за процедурата за спешна евакуация, изведнъж се почувствах нервна и уплашена“, каза тя. „В зависимост от това как са се сблъскали двата самолета и как се е разпространил огънят, можеше да бъде много по-лошо“, посочва стюардесата.

Много трудно може да се гарантира, че пътниците няма да изпаднат в паника и евакуацията да се забави.

„Но това, което постигнаха, е по-трудно, отколкото човек може да си представи. Фактът, че успяха да накарат всички да избягат, е резултат от добрата координация между екипажа и пътниците, следващи инструкциите“, каза жената, пожелала анонимност.

Новите членове на екипажа преминават строго обучение за евакуация и спасяване до три седмици, преди да им бъде разрешено да летят. Обучението се повтаря всяка година.

„Минаваме през писмен изпит, обсъждане на казуси и практическо обучение, използвайки различни сценарии, като например когато самолетът трябва да направи кацане във вода или ако има пожар на борда. Персоналът по поддръжката също участва в такова обучение“, каза бившата стюардеса, която напусна компанията преди 10 години.

Пилот на авиокомпания от Югоизточна Азия, който също пожелал анонимност, допълва, че строгото обучение, през което е преминал екипажът, е помогнало за бързата евакуация.

„Трябва да кажа, че беше невероятно. Мисля, че това, което се случи, беше, че наистина нямаш време да мислиш в ситуация като тази, така че просто правиш това, за което си бил обучен“, посочи мъжът.

За да може всеки пътнически самолет да бъде международно сертифициран, производителите на самолети трябва да покажат, че всеки на борда може да напусне самолета в рамките на 90 секунди. Тестовете за евакуация понякога включват реални пътници.

По думите на пилота правилата за авиационна безопасност са значително засилени след минали злополуки.

Например сблъсъкът на два самолета Боинг 747 на летище Лос Родеос в Испания през 1977 г., при който загинаха 583 души и остана най-смъртоносният инцидент в историята на авиацията. След полета са прегледани процедурите в пилотската кабина и радиокомуникациите. Установено е, че катастрофата се дължи на неправилна комуникация между екипажа и ръководителите на полети.

Japan Airlines претърпяха катастрофа през август 1985 г., когато пътуващият за Осака полет 123 се разби в планина малко след излитане от Токио Ханеда. По-късно това е установено, че причината е дефектен ремонт от Boeing. Само четирима от 524 души на борда първоначално са оцелели при катастрофата, но един от тях в крайна сметка е починал от нараняванията си.

През 2006 г. Japan Airlines откри подобно на музей съоръжение близо до Ханеда, показващо останките от инцидента, с цел насърчаване на осведомеността за безопасност сред своите служители.

“Случилото се категорично ще остане в авиационната история. От една катастрофа си правим много изводи, а за първи път в историята такъв тип самолет катастрофира по този начин. Това е самолет от най-ново съвременно поколение – “Еърбъс“ А350. Може би само два модела самолети са направени изобщо по тези принципи и технологии“, заяви за Би Ти Ви пилотът Александър Богоявленски. “Този специален модел самолет се използва от всички останали авиокомпании основно за много далечни разстояния, тъй като към момента той е една от най-ефективните, най-олекотените и най-икономични машини“, обясни още той. И добави, че ще отнеме няколко години, за да разберем какво точно се е случило, но е ясно, че има нерегламентирано навлизане на пистата за излитане и кацане. “Пътническият самолет, който е кацал, е бил с предимство“, категоричен в Богоявленски.

По думите на пилота самолетът на японската авиокомпания е бил единственият в света с такава гъстота на седалките на борда поради факта, че се използва изключително за вътрешни полети. “Представете си как 369 души, плюс екипажът, се евакуират за 90 секунди – защото това е стандартът в авиацията. Можем да поднесем своите адмирации към кабинния екипаж“, коментира Александър Богоявленски.

Причината за загиналите в другия самолет е самият удар, казва Богоявленски. Според българския пилот в основата на инцидента верятно е грешка в комуникацията и някои грешни решения на екипажите – по-скоро на този в малкия самолет.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Advertisement

Facebook

Календар

септември 2024
ПВСЧПСН
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 
Advertisement

Популярни