Главното искане на Лондон в преговорите с ЕС е да отпадне предпазната мярка за тази граница, залегнала в постигнатото споразумение между двете страни. Но само тази предпазна мярка би избегнала установяването на „твърда граница“ между Обединеното кралство и Ирландия (ЕС), каквато и двете страни не искат. Каква е тази граница и защо е толкова важна, особено много за ирландците.

Какъв е проблемът с ирландската граница

Това всъщност е най-важният въпрос, защото замисълът на предпазния механизъм е да предотврати хаоса, който ще възникне в търговията между Великобритания и ЕС, и който ще се отрази и на чисто човешките отношения в двете вече „митнически“ разделени Ирландии.

След Брекзит без сделка (какъвто се очертава) на предвидената дата – 31 октомври – ирландската граница от около 500 км ще представлява единствената сухопътна граница между Обединеното кралство и ЕС. Северна Ирландия, част от Обединеното кралство, вече няма да е в ЕС и ще се изправи пред различни правила и стандарти от действащите в съседната Република Ирландия.

Това е така, защото Великобритания възнамерява да напусне митническия съюз и единния пазар, на който действат куп договорености, предназначени да улеснят търговията между страните от ЕС.

Камионите, пътуващи до ЕС от Северна Ирландия, ще трябва да се спрат на границата за проверка на документи и превозваните стоки. Това ще се наложи, за да се гарантира, че стоките отговарят на стандартите на ЕС.

В обратната посока ще се случи същото. По данни на ирландското министерство на земеделието 38% от ирландския износ на земеделски хранителни продукти е за Великобритания.

Без споразумение търговският обмен между двете страни (Великобритания и ЕС) ще трябва да следва правилата на Световната търговска организация. Това ще доведе до възстановяване на митата и митническите проверки и други административни формалности. За проверките по така очертаващата се „твърда (физическа) граница“ ще са нужни гранични пунктове, камери, охранителни постове.

В прогноза на ирландската централна банка от вчера се казва, че Брекзит без споразумение би могъл да доведе до затварянето на около една трета от фермите в Ирландия. Това може да стане най-вече заради митата. За месото например те ще достигнат почти 50 процента, според централната банка, прогнозира централната банка на Ирландия.

Изказаха се опасения, че връщането на „твърда граница“ може да застраши споразумението от Разпети петък*, което помогна за спиране на насилието в Северна Ирландия.

Заради всичко това беше предложен и договорен предпазен механизъм, който да избегне въвеждането на „твърдата граница“ с всички проверки по нея между Ирландия и Северна Ирландия и след Брекзит. Това ще е един „мини митнически съюз“ с една обща за двете Ирландии аграрна зона. Това би означавало, че Северна Ирландия ще се равнява по Ирландия в спазването на правилата на ЕС за храните и земеделието и по този начин биха се избегнали гранични проверки в този сектор след Брекзит. От гледна точка на ЕС тази земеделска зона би обхващала само 30 процента от трансграничната търговия (между ЕС и Великобритания), така че това само по себе си не е решение. Но е някакво начало.

Ако се използва, този механизъм ще държи Обединеното кралство в много близки отношения с ЕС, докато се постигне трайна търговска сделка между двете страни, с която да се избегнат проверките. Първоначално беше планирано „преходният“ период да продължи две години.

Предпазният механизъм обаче се оказа неприемлив за много консервативни депутати, които изразиха опасенията си, че Великобритания ще бъде задържана в него за неопределено време.

Противопоставянето им в крайна сметка доведе до оставката от премиерския пост на Тереза ​​Мей.

Нейният наследник на поста Борис Джонсън заяви, че ще сключи нова сделка за Брекзит, която да изключва предпазния механизъм. Такова решение ще означава „подписване“ на „икономическата независимост“ на Обединеното кралство, според Джонсън.

Още по време на кампанията си той предлагаше технологични решения да заменят предпазния механизъм: да се използват технологията на мобилните телефони, микрочипове на камионите, с които да се проследяват стоките и ще избегнат необходимостта от гранични проверки. Дават се примери как с технологични решения се следи всекидневния трафик между Норвегия и Швеция (свързва ги граница от около 1600 км): 1300 камиона всеки ден, които престояват по около 20 минути на основния пропускателен пункт Свинесунд. Заедно с това, веднъж спечелили доверие търговците, няма да е нужно да се проверяват повече, те ще изпълняват стандартите.

ЕС допуска, че е възможно да проработят технически решения, но след като влезе в сила споразумението за Брекзит (между ЕС и Норвегия действа търговско споразумение). Но физически проверки винаги се налагат – на стоки като химикали и храни, а и на други.

Обратно към предпазната клауза: частична, не пълна

Въпреки категоричните изказвания на Джонсън за Брекзит без предпазна клауза за ирландската граница, мнозина наблюдатели смятат, че обратът е възможен. Дори упорито се заговори предпазният механизъм да се прилага за цяла Великобритания, което би означавало страната да остане в митнически съюз с ЕС. Но такъв вариант е малко вероятен.

Склонни сме да се върнем към първоначалното предложение предпазният механизъм да се прилага само за Северна Ирландия, която така би станала граница с останалата част от Великобритания (Англия, Шотландия и Уелс), каза наскоро председателят на Европарламента Давид Сасоли.

Мисля, че това е най-справедливото решение, тъй като то би позволило на Великобритания да има пълна автономия в сферата на създаването на законодателство и митническите въпроси, като за Северна Ирландия се приложи специален статут, на свой ред коментира ръководителят на групата на Зелените Филип Ламбертс.

„Това е по-малко трудно, отколкото предпазният механизъм да се прилага за цяла Великобритания“ (каквото предложение също си проби път), добави Ламбертс.

ЕС може би се надява да убеди премиера Джонсън в крайна сметка да приеме първоначалното предложение на ЕС за предпазния механизъм, който в областта на търговията да обхваща само Северна Ирландия.

Аргументът на ЕС по този въпрос ще гласи: „Ако вие, Борис Джонсън, сте склонен да приемете обхващаща двете Ирландии зона за селскостопански стоки, защо да не я разширим, така че тя да обхваща цялата трансгранична търговия? В Ирландско море вече се извършват някои проверки на селскостопански стоки и това не се отразява на единството на Северна Ирландия с останалата част от Великобритания. А ако искате до средата на октомври да се постигне решение по предпазния механизъм, ето го решението – хем се опазва ирландската граница и се съхраняват северноирландският мирен процес и общия пазар на ЕС, хем се позволява на останалата част от Великобритания да сключва свои търговски споразумение, които не са подвластни на митническите правила и регулации на ЕС“.

В подкрепа на аргумента на ЕС са допитванията, които сочат, че огромното мнозинство от жителите на Северна Ирландия поддържат вариант на предпазен механизъм, който важи само за Северна Ирландия. Против него са допитванията сред юнионистите, които показват, че те в огромното си мнозинство се противопоставят на това. Открай време Демократичната юнионистка партия, някои консерватори и привържениците им виждат в предпазния механизъм „разцепване“ на страната, защото ще предизвика проверки между Великобритания и Северна Ирландия.

Дори и премиерът да се изкуши от предпазен механизъм само за Северна Ирландия, той трябва да се увери, че разполага с достатъчно депутати за подкрепа на тази идея в парламента, въпреки неизбежния отпор поне от Демократичната юнионистка партия и някои консерватори.

Насред политиката стои и един практичен въпрос в случай на твърд Брекзит: кой всъщност ще построи граничните пунктове и то до 31 октомври. Те ще са необходими, ЕС настоява за тях.

Кучетата си лаят, Брекзит наближава

Досега Великобритания не е предложила работещо решение, което би заменило предпазния механизъм за ирландската граница, залегнала в споразумението между ЕС и Лондон за британското оттегляне от Общността. Това заяви председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер след срещата си с британския премиер Борис Джонсън в Люксембург на 16 септември.

На следващия ден Борис Джонсън разговаря по телефона с канцлера на Германия Ангела Меркел.

След разговорите си с двамата евролидери британският премиер бе категоричен, че неговата страна ще напусне ЕС на 31 октомври при всяко положение. Той обаче каза, че с ЕС са се договорили да ускорят усилията за постигане на споразумение, което да не включва (предпазен механизъм за ирландската граница) и което британският парламент да може да подкрепи“. Досега три опита за такава подкрепа се провалиха.

Въпреки оптимизма на Джонсън говорител на Юнкер заяви, че засега няма график за следващи срещи между преговарящите.

„Няма да има споразумение без предпазен механизъм. Това е повече от ясно“. Такава е позицията на Европейския парламент, който ще има последната дума, категоричен беше преди седмица при парламентарни дебати Давид Сасоли.

ЕК все пак остави вратичка и обяви, че остава денонощно на разположение и чака британската страна да представи (ако реши да го направи) правно приложими предложения, съвместими с постигнатото споразумение за ирландската граница. Юнкер е на мнение, че това е отговорност на Лондон.

На дискусиите си днес евродепутатите социалисти заявиха, че раздяла между ЕС и Лондон без споразумение ще доведе до бедствие. Десницата пък обяви, че най-добрият подход би бил свикването на втори референдум във Великобритания.

*Споразумението от Разпети петък, известно също като Белфасткото споразумение е сключено на 10 април 1998 г. в двореца Стормонт край Белфаст. Това е мирно споразумение, предназначено да регламентира бъдещето на Северна Ирландия. Подписано е от представители на правителствата на Република Ирландия (Ейре) и на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия. Прието е от повечето политически партии в Северна Ирландия, включително от Шин Фейн и от по-малки партии.