Connect with us

Култура

Вежди Рашидов на война с министър Банов за „Червената къща“: въпросителните около бъдещето й остават

Публикувана

на

Червената къща на ул.“Любен Каравелов“ 15 се дава под наем от частна агенция за недвижими имоти. Обявата предлага срещу 2000 евро сградата за „ивент и парти център, частен клуб, дизайнерско или художествено ателие, шоурум, галерия, образователен център, офис и други“. Тя се появи три месеца след последните обещания на министъра на културата Боил Банов, че скоро къщата ще се превърне в музей на скулптора Андрей Николов, чиято собственост е била. Обявата обаче показа, че явно има разминавания между собствениците в сградата (частните и държавата), и въпросителните около бъдещето й остават.

Министерството на културата мина всякакви граници и аз влизам в играта, защото духът на Андрей Николов трябва да се успокои. Това каза председателят на парламентарната Комисия по културата и медиите Вежди Рашидов в студиото на предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ относно казуса с обявата за отдаване под наем на Червената къща, бивше ателие на големия ни скулптор.

„Това е престъпление да се дава под наем“, коментира Рашидов и даде пример, че къщите на Пикасо, Моне, Дали, Хуан Миро и други големи европейски художници са къщи музеи, а не за дебати .

„Само къщата на българския Роден е за дебати. И ми обясняват, че не може да стане музей, а тя е предвидена за музей. Министерството мина границите и аз влизам в играта, защото духът на Николов трябва да се успокои“, каза Вежди Рашидов и припомни, че Червената къща е негова отдавнашна кауза.

Той подчерта също, че по време на министерските си мандати е ремонтирал много къщи музеи, а „министър Фандъкова се оказа читава жена и купиха къщата на Яворов“. Вежди Рашидов разкри още, че произведенията на Андрей Николов са в депо към Музея на социалистическото изкуство, вместо да са в собствен музей. „Някой трябва да си даде отговор на българската култура ли служи, или на нечии интереси. Аз спрях приватизацията на Червената къща, аз я спрях навремето. Аз я прехвърлих от МК към Националната галерия да я стопанисват. Предстои ми сериозен разговор с премиера. Минават се границите, не разбирам за какво е това министерство“, подчерта Рашидов.

„Направих грешка, съжалявам за това“, коментира той факта, че преди време е издигнал номинацията на Боил Банов за министър. „Душата ми не приема това, което се случва“, каза той, но обясни, че не може да поиска оставката на Банов – това може да направи единствено премиерът, той има тези права да иска оставка.

На въпроса смята ли, че и в други управленски решения не е защитен държавният интерес в сферата на културата, председателят на комисията по култура в НС каза: „Не може на 20 м от „Ал. Невски“ да слизат хиляди туристи и да не посещават музея. За 3 години освен за пърформанси, чували ли сте за друго събитие?! Защо ми отваряте устата?“.

Относно новия медиен закон председателят на комисията коментира, че новият председател на СЕМ Бетина Жотева е много амбициозна и това е качество: захапе ли, ще го направи. Законът е в комисията и е готов за вкраване в пленарна зала до лятото. Генерално новото в него е, че мандатът на ръководството на националните радио и телевизия трябва да стане поне 5 години, категоричен бе той.

Относно държавното подпомагане за независимите творци Рашидов каза: „Имам особено мнение, което не си пасва с мението на тези, които непрекъснато искат пари. Културата много отдавна е в малък колапс, защото не достигат пари – 53-те държавни театри са гарантирани, но най-много се шуми от някои от тях“. Той уточни, че свободните професии не са чиновниците в сферата на културата, а двигателят на културата – онази машина, заради която има институции като МК. Относно „Маргиналите, които искат пари“ – фраза, „изпусната“ от Владислав Горанов, Вежди Рашидов коментира, че финансовият министър „не е длъжен да обича и да разбира изкуството“. Имаме на свободна практика чудовищни, големи творци. Те имат толкова нужда от подпомагане в тази ситуация, като всички останали българи. Няма криза, която да ги спре да правят изкуство. Изкуството е винаги проблем на драма, най-силните произведения се раждат именно по време на криза, припомни Рашидов.

„Много силно ми действа пандемията, чакам 70 години да изненадам публиката. Но светът спря да работи, а културата е каприз на лукса. Как капиталът като не работи, ще говорим за култура?“, запита той. Според Рашидов културният живот ще започне да се възстановява бавно като всичко останало, но трябва да се възстанови. „Цялата икономика ще го събуди“, каза той. И даде пример, че „маргинали“ са били някои от най-големите двигатели на световната култура на свободна практика като българите Жул Паскин, Жорж Папазов, Кристо. „Министерството на културата говори като министерство на театрите. Телевизиите канят само артисти, не виждам големи български художници, поети, писатели… Само изпълнителите, силикона, жълтичкото… Един ден ще патим, че тези хора седят в сянка“, коментира той.

И подчерта, че е в непрекъснат контакт с Мария Габриел и е голям късмет, че имаме такъв еврокомисар. „Има платформа от 3 дни Европа как да финансира бързо сферата на културата“, каза той и наблегна, че министърът на финансите не е нужно да разбира от култура, но трябва всеки ден да бъде „тормозен“ да помага за финансиране.

Глас на отчаянието имат не само независимите творци, но и всеки българин под прага на бедността. Тук е необходима помощта на държавата, защото всичкти тези българи са част от нея. Свободните творци са най-добрите, защото душата им е свободна, категоричен бе Рашидов. „Аз имам преклонение пред големите таланти. Ще се отвори всичко задено – светът, държавата… Разбира се, че е неприятно, и аз искам да направя изложба, но сега няма как“, заключи той.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни