Connect with us

Бизнес

Сървърът на данъчните за касовите бележки блокира

Публикувана

на

НАП изненадващо постави нови, неочаквани изисквания към касовите апарати, с които шокира бизнеса. Финансовото министерство публикува проект за изменение на наредбата с ускорено обществено обсъждане от 14 дни, пише в. „Сега“.

Това обаче става на фона на проблеми, свързани с новите касови апарати, коментират търговци. Вчера сървърът на НАП блокира по неясни причини. През това време търговците с касови апарати от нов тип получаваха предупредителни съобщения, че регистрацията на касовите бележки е неуспешна, защото „системата е недостъпна“. Те са получили и предупреждението: „Внимание! Възможно е блокиране на апарата след 21 ч. поради неизпратени документи“.

Работата е там, че според новите правила касовите апарати трябва да подават почти в реално време – в рамките на 5 минути, данни към НАП за всяка продажба, а върху касовата бележка да се отпечатва QR код, който при сканиране удостоверява, че покупката наистина е отчетена пред данъчните. Касовият апарат трябва да бъде програмиран така, че при липса на връзка с НАП да блокира след 24 часа.

Проблемът с връзката вчера е започнал към 15.00 часа, а в 18.00 часа от НАП увериха, че до час ще бъде отстранен. Възникналата ситуация подпали социалните мрежи. „Част от касовите апарати спряха без предупреждение“, пишат потърпевши. Според БТВ информацията била потвърдена от Асоциацията за развитие на бизнес софтуер у нас. Медията цитира приходната агенция, която посочва сред причините за проблема един от производителите на касови апарати. В края на работния ден от НАП съобщиха, че проблемът е отстранен, предаде БТВ вчера. Според търговци проблемът обаче не е решен до днес.

В материала на „Сега“ се посочва, че наред с удължените до 30 септември срокове за изпълнение на правилата за фискалните устройства и софтуера са включени допълнителни изисквания, които ще доведат да повторна преработка на вече сменените поне 50 000 касови апарата. Бързането е, за да се изпревари 31 март – крайния срок, до който регистрираните по ДДС фирми трябваше да съобразят с новите изисквания за фискалните си устройства и софтуерите за управление на продажбите. Неочакваните изисквания към касовите апарати ще създадат още работа на софтуерните разработчици и ще доведат до допълнителни разходи за бизнеса.

Приходната агенция въвежда изискване наред с дневния финансов отчет за продажбите да се отпечатва и служебен бон, който показва, че касовият апарат има връзка с мобилен оператор. Смисълът на това е неясен, но със сигурност налага преработване на софтуера на вече инсталираните касови апарати от нов тип.

Подобен е ефектът и от промяната в две от полетата в данните, които касовите апарати пращат към НАП. Заради тези новости 50-те хиляди подменени касови апарата, с които НАП се похвали, освен препрограмиране с нова версия трябва да минат и през повторно одобрение през Българския институт по метрология (БИМ). А това означава голяма част от търговците, които са ги инсталирали, да не успеят да спазят срока 31 март. Той остана да важи за търговците, регистрирани по ДДС, които не използват софтуер за управление на продажбите, а само обикновени касови апарати. Възможно е НАП да вземе решение, че не се налага повторно одобрение от БИМ, но това пък би означавало да се наруши законът.

Публикуваните примерни образци на касови бонове в проекта с най-новите промени в наредбата също изненадаха софтуерните специалисти и търговците. В тях времето, в което са отпечатани бележките, е зададено до секунди. В действащите технически изисквания към касовите апарати няма изискване касовият апарат да работи до ниво секунди, твърдят софтуерни специалисти. Затова и в новите програми на касовите апарати това не е съобразено и отново се налага преработка на софтуера.

В момента само един български производител поддържа фискални устройства, които печатат времето със секунди.

Възможно е НАП „случайно“ да са взели за нагледен пример тяхна касова бележка, разсъждават търговци. За всички тези промени в мотивите към промените в наредбата не се споменава и дума. Там се набляга основно на предоставената възможност електронните магазини да издават електронна касова бележка и въведените в тази връзка функционални изисквания към фискалните устройства. „С въвеждането на електронен фискален бон се цели облекчаване на дейността на икономическите оператори, извършващи търговска дейност в интернет, като им се предоставя възможност за генериране и изпращане на електронна касова бележка на електронния адрес на купувача“, се посочва в мотивите.

Според онлайн търговците обаче, въпреки че се въвежда електронна касова бележка, тя трябва да бъде издадена от реален физически касов апарат. „Изкуствено се поставя устройство с бутони и екран, което няма да печата касови бележки, а просто ще стои между електронните системи на бизнеса и сървърите на НАП. Това е стара технология. Нормалното решение е електронните системи на бизнеса да подписват и да криптират бележката и да я подават директно към сървъра на НАП. Това е модерна алтернатива на касовите апарати и модерна система за управление на фиска, в която ще има и генериране на уникален номер на продажбите, и граждански контрол с QR код“, посочиха от Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер.

От Българската е-комерс асоциация също изразиха недоволство и не подкрепят издаването на електронни касови бележки през физическо фискално устройство. От асоциацията твърдят, че многократно са поставяли въпроса за изграждане на директна връзка със сървъра на приходната агенция – начин, по който работят електронните магазини в повечето европейски държави. Отговорът оттам засега е, че темата ще започне да се обсъжда в края на годината.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни