Connect with us

България

Росен Желязков: Спорът за танкера е частно-правен

Публикувана

на

Компанията „Булгаргеомин“ е упражнила морската ипотека, която е учредена, или поне документите сочат, че е учредена в Гърция. Корабът в края на 2017 г. първоначално е арестуван, в последствие му се забранява плаването, докато траят процедурите през частен съдебен изпълнител. Това каза в сутрешния блок на БНТ министърът на транспорта Росен Желязков по повод казуса, при който български кораби са заплашени да бъдат задържани на либийски пристанища заради съдебен спор за собствеността на либийски танкер, престоял две години на пристанище Бургас. След публична продан, корабът получава разрешение да отплава на 27 декември. В момента се намира на 20 мили от Созопол, извън териториалните води на България. Спорът е частно-правен, каза още Желязков.

По думите му е придобил дипломатически оттенък, поради което и говоренето е политически целесъобразно.

Танкерът, чиято собственост оспорват българска компания и държавата Либия, е напуснал пристанище Бургас в края на миналата година, знамето му е свалено с помощта на Българската морска администрация и „Гранична полиция“, и е предаден в ръцете на украински екипаж. Либия протестира решението пред българското външно министерство и ООН.

„Бадр“ е в Бургас от ноември заради претенции на частна българска фирма за стари вземания от Либия, но според либийската държава случилото се напомня на пиратски действия. При акция на 21 декември хора от частна охранителна фирма и частни съдебни изпълнители са били придружени от официални представители на Гранична полиция и „Морска администрация Бургас“, отнели кораба и сменили екипажа и флага му.

За протеста в Брюксел

Държавите от Централна и Западна Европа, дори и скандинавските страни, искат да изтласкат българския транспортен бизнес, смята министърът на транспорта. На 10 януари транспортната комисия на Европейския парламент ще решава дали да приеме Пакета за мобилност, който поставят в неблагоприятна ситуация превозвачите от източните страни членки спрямо западните, а български превозвачи организират мащабен протест пред сградата.  Между спорните нововъведения е задължителното връщане на шофьорите в страната си за месечната им почивка. Каквото и да реши транспортната комисия обаче, решаващата дума принадлежи на целия парламент, който през юли 2018 г. така и не успя да постигне съгласие по всички промени и върна темата в комисията. „В България има 60-65 хил. камиона. За нашия пазар са нужни около 5 хиляди. Дискриминационно е на толкова много камиони да не се позволява да работят. В момента разделението е на централни и периферни държави и затова нашите искания се подкрепят от страни като Финландия, Литва, Латвия, Естония, Португалия и др. Сега се налагат два стандарта – от една страна, българските превозвачи купуват модерни камиони, а от друга, им се налагат рестрикции да не се движат с тях“, каза още Желязков.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни