Connect with us

България

Прокуратурата повдигна обвинение срещу ЧСИ заради либийския кораб

Публикувана

на

Прокуратурата  повдигна обвинение на частния съдебен изпълнител Тотко Колев от Бургас за превишаване на правата си с цел набавяне другиго на облага заради казуса с либийския танкер, обявен от Колев за продан.

Корабът се превърна в повод за дипломатически скандал заради спор за заем между „Булгаргеомин“ и либийската държава. Българското дружество е завело иск в Районния съд в Бургас с претенция за обезпечаване в размер на 9 250 362 долара с твърдение, че му се дължи от търговско дружество, собственост на Либийската държава.

Според взискателя, този дълг е бил обезпечен с ипотека върху плавателен съд – танкер. Спорът по изпълнителното дело е касаел искането претендираният дълг да бъде реализиран с промяна на собствеността върху плавателния съд. Изпълнителното дело е било спряно с акт на съда.

„Въпреки този влязъл в законна сила съдебен акт, частният съдебен изпълнител е провел незаконосъобразни действия по реализация на публична продан на кораба, която е приключила с възлагане на танкера на българското дружество. Към настоящия момент плавателният съд се намира извън териториалните води на Република България“, се казва в съобщението на прокуратурата.

Сигнал до държавното обвинение е подаден от адвокати на либийската компания в края на декември 2018 г.

Образуваното дело е възложено за разследване на следовател от Окръжен следствен отдел при Окръжена прокуратура – Бургас, тъй като се отличава с висока фактическа и правна сложност, съобщават от държавното обвинение.

Kaкво се случи?

Либийският танкер BADR на държавната либийска компания General National Maritime Transport Company (G.N.M.T.C.) бе арестуван на пристанище Бургас от ноемри 2017 г., а по-късно е бил придобит от българска частна компания, свързана с групата на фирмите за чистота „Титан“ с помощта на частен съдебен изпълнител, Гранична полиция и „Морска администрация“, сменени са флагът и името му и е изваден извън териториалните води на страната.

G.N.M.T.C. на 22 декември 2018 г. излиза със изявлението, че ден по-рано въоръжени мъже са се качили на борда на кораба, като капитанът и екипажът са били принудени да напуснат плавателния съд под заплахата от огнестрелно оръжие, а комуникацията на плавателния съд е била прекъсната. „Това е не само криминален акт, но и скандално нарушаване на международното право. В директно нарушение на постановлението на българския съд, който е разпоредил либийският кораб да бъде освободен от пристанище Бургас още през януари 2018 г. Компанията твърди, че е направен опит за нелегална продажба на нейно имущество, че всяка промяна на собствеността се смята за нищожна и че ще търси незабавно спиране на този криминален и корупционен акт.

Скандалът обаче остава, след като държавната компания твърди, че става въпрос за пиратство и ще търси международна подкрепа. А лошият привкус на историята се засилва от няколко решения на български съд, от които става ясно, че корабът генерално е неправилно задържан от пристанищните власти и е губил пари всеки ден. Попаднал е на мушката заради морска ипотека, за която има сериозни твърдения, че е фалшива. И не на последно място, според справка на Maritime.bg до специализираната компания Vessel Value, занимаваща се с пазарни оценки на плавателни съдове, конкретният танкер се оценява на 20.5 млн. долара, а претенциите към либийската държавa.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Advertisement

Facebook

Календар

ноември 2022
ПВСЧПСН
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 
Advertisement