България
Огромна иновация за удобството на пътниците в градския транспорт на София
Публикувана
преди 3 годинина
От
Ива Оприкова
От началото на май гражданите и гостите на София се радват на огромно удобство в наземния градски транспорт – възможността да плащат за пътуванията си с банкова карта, смарт телефон или аксесоар – например часовник. След броени дни комфортът ще стане още по-голям, когато в трамваите, автобусите и тролейбусите стане възможно закупуването на дневна карта при таксуване с повече от два билета за деня. След третия закупен билет сумата, която пътникът заплаща дигитално, остава на цената на дневната карта, която сега е 4 лева. От есента безконтактната билетна система ще стане достъпна и в метрото.
“Искаме да направим градския транспорт по-достъпен за гражданите чрез нови технологии.
С въвеждането на еднодневната карта с агрегация създаваме допълнително удобство за пътниците,
тъй като по този начин те винаги ще пътуват по най-изгодната за тях тарифа. Вече всеки пътник, пътувал повече от два пъти в рамките на 24 часа, ще заплати стойността на еднодневната карта
от 4 лева, а не цената на картата за еднократно пътуване за всяко отделно пътуване. Тоест, вместо 5 билета по 1,60 лева или общо 8 лева, ще платите 4 лева за 24 часа”, казва Георги
Георгиев, общински съветник и председател на постоянната комисия по финанси и бюджет в Столичния общински съвет, който инициира промяната.
Тази система не е нова – тя е позната в Европа и работи успешно от години в Лондон. Там са
въведени дневни и седмични лимити. Друго особено важно изменение е свързано с безконтактното плащане в градския транспорт. Предлагаме да бъде осигурена възможност за закупуване на карта за еднократно пътуване и еднодневна карта с агрегация чрез широко разпространените платежни карти (дебитни и кредитни) и устройствата с възможност за безконтактно плащане (напр. смарт часовници,
смартфони), допълва той. Заради пандемията безконтактната технология за разплащане, която изключва физическия допир до различни повърхности, е от решаващо значение за спазването на необходимата дистанция. Благодарение на възможността за безконтактни разплащания при всички видове надземен обществен транспорт в София местните жители, туристите и командированите вече ще могат да пътуват, като просто доближат картата, мобилния си телефон или интелигентния си часовник до валидатора.
Това означава, че те вече няма да се притесняват да носят пари в брой, да губят време на опашки за билети или да се чудят откъде да ги купят. Таксуването чрез системата може да стане с всяка дебитна или кредитна карта независимо от банката издател. За градовете в цял свят безконтактният транспорт се превърна от допълнително улеснение в задължително условие, което осигурява на пътниците безопасни и сигурни решения в условията на пандемията от COVID-19, а и след нея.
Безконтактните разплащания значително увеличават удобството и безопасността при
придвижване от точка А до точка Б. С внедряването на незабавни разплащания в трамваи,
тролейбуси и автобуси в София се подобри животът на милиони пътници, тъй като това им
спестява време и премахва неудобството от постоянното носене на пари в брой.
Операторите на обществен транспорт в цял свят нареждат безконтактните разплащания сред
приоритетните мерки за цялостното възстановяване от пандемията, защото те премахват
необходимостта от физически контакт по време на пътуването и възстановяват доверието на
хората чрез по-безпроблемно пътуваване.
Безконтактните разплащания в градския транспорт на София позволяват на потребителите да се
таксуват в над 1000 трамваи, тролейбуси и автобуси в столицата по същия удобен и сигурен
начин, по който пазаруват ежедневно с безконтактната си дебитна или кредитна карта.
Гражданите и гостите на София просто трябва да доближават безконтактните си карти до
валидаторите в превозните средства и няма да се притесняват откъде могат да си набавят
необходимия им билет.
София – в семейството на големите мегаполиси
С възможността за безконтактно разплащане при пътуване в града София вече се присъединява
към световните мегаполиси като Ню Йорк, Лондон или Сингапур, където милиони хора използват
усъвършенстваната технология, за да пътуват по-бързо, по-лесно и по-удобно.
Не само мегаполисите, но и по-малки градове в Европа като Невер (Франция) – 34 хил. жители, и
Торино (Италия) – 880 хил. жители, въведоха безконтактната технология в транспорта, за да
улеснят пътуванията. На същите удобства се радват гражданите и гостите на белгийската столица
Брюксел, румънската Букурещ и словашката Братислава.
Общественият транспорт играе важна роля за икономическото възстановяване. Неговите системи
са от съществено значение за обслужването на много хора, които разчитат на тях, за да се
придвижват ежедневно до и от работа. Те също са важни и за потребителите, които получават
достъп да закупуват необходимите им стоки и услуги от местния бизнес и така спомагат за
възстановяването на малките и средни предприятия.
Проучванията показват, че движението на хора във и около градовете с използването на
дигитални разплащания може да помогне на местния бизнес. Малките предприятия са гръбнакът
на местните икономики и са силно засегнати от пандемията. Например в градовете, които са
активирали безконтактни системи за билети, потребителите посещават по-често околните на
спирките на градския транспорт местни фирми за ежедневни покупки – ресторанти за бързо
хранене, супер- и минимаркети и аптеки.
Какво налага промяната в градската мобилност
Начинът, по който живеем, се променя, изживяваме следващата градска миграция. По данни на
ООН до 2050 г. 68% от населението на света ще живее в градска среда. Броят на мегаполисите с
население над 10 милиона ще нарасне от 33 днес до 50 до 2050 г.
Ежедневно прекарваме все повече време в пътуване из града. Поведението на хората се променя
и се наблюдава преход към споделена икономика. Това налага повече от всякога градовете да се
справят с нарастващото население и засиления натиск върху инфраструктурата.
Градовете са двигателят на всяка икономика – в днешно време на 23 мегаполиса се падат 10% от
глобалния растеж. 80% от научноизследователската и развойната дейност в Силициевата долина
са фокусирани върху решения за градската среда. Колкото по-ефективен е транспортът, толкова
повече градовете отключват растежа на икономиката си, независимо от броя на населението.
Подобряването на транспортните системи във всички градове (не само в мегаполисите) може да
окаже огромно въздействие върху качеството на живот
Пътят до работното място се е увеличил през последните 5 години, са наблюденията на 46% от
хората, участвали в проучването на ООН. Най-многолюдните градове, чието население отчита
този факт, са Мумбай (62%), Делхи (61%), Дубай (61%). Мнозинството от жителите на Сао Пауло
(77%), Шанхай (76%) и Делхи (74%) пък не искат да ползват градския транспорт, защото е
претъпкан. 47% от хората в Европа казват, че купуването на различни билети за отделните
превозни средства им създава неудобство. Потребителите искат опростяване на пътуванията,
удобство и качество.
Проучването на ООН показва, че дори само по-големият комфорт при плащане би увеличил
използването на градския транспорт с 27%. Един проблем, който с лекота се решава от билетните
системи с безконтактни разплащания, с каквато вече разполага и София.
Следващото поколение иновации в мобилността надхвърля въвеждането на безконтактни
разплащания в обществения транспорт. В по-дългосрочна перспектива чрез разработването
на усъвършенствани алгоритми лицевото разпознаване ще придобива значението на
документ за идентификация. Това ще направи хората независими от всякакви документи и
трансакциите ще бъдат възможни, без да носят банкова карта, смартфон или друго
устройство. Това несъмнено ще има положително влияние върху градската мобилност.
Друг фактор ще бъде появата на автономни превозни средства. Очакванията са те да бъдат
едновременно споделени и електрически (т.нар. споделени автономни електрически превозни
средства). Според проучванията едно такова превозно средство премахва между 9 и 13
автомобила от градската инфраструктура.
Така споделените автономни електрически превозни средства оказват значително
положително въздействие върху задръстванията, а и не само. В резултат на използването
им нуждата от места за паркиране осезаемо ще намалее. Тъй като значителни части от
градовете се използват именно с тази цел, това ще промени градоустройствените планове и
общините ще трябва да решат какво да правят със свободното пространство.
Редица проучвания показват необходимостта от политика за интегриране на автономните
превозни средства в пълната екосистема на градската мобилност. Следователно
приложенията за планиране на пътуване и разплащане, които обхващат различни видове
транспорт, ще станат още по-важни.
Може да ви хареса!
Доган приюти Бареков в листа на ДПС, ЧСИ дебне сметките на кандидат депутата
„Столичен автотранспорт“ е със запорирани сметки от ЧСИ
Алфа Рисърч: 7 партии в бъдещия парламент, избирателите смятат, че отново няма да има кабинет
Пеевски поиска от прокуратурата да възобнови делото за Възродителния процес
Жребият е хвърлен: ПП-ДБ с номер 26, ГЕРБ-СДС с номер 18
Календар
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |