Connect with us

България

НСО свали внезапно охраната на Кирил Петков

Публикувана

на

Националната служба за охрана е решила да остави без охранител съпредседателя на ПП и бивш премиер Кирил Петков.

Петков ще продължава да използва само полагащия се по закон специализиран транспорт от НСО с шофьор – така както го предвижда ресорния закон от 2018 г. – „до 4 години след края на мандата му“.

Решението беше обявено от BIRD.

От НСО отказват да съобщят какви са мотивите за решението им да свалят нивото на охрана на Петков.

Не е ясно дали самият Кирил Петков е искал да стои под закрилата на държавната служба, която е на подчинение на президентството. По време на мандата си той беше поискал оставката на действащия началник ген. Емил Тонев заради това, че е предоставял видеозаписи с посетители на Министерски съвет на прокуратурата, което можело да доведе до заплаха за предполагаеми защитени свидетели. Тогава Румен Радев отказа да отстрани Тонев, а част от записите изтекоха през приближени на ГЕРБ медии.

Новината се появи само ден след като германският Welt публикува статия, описваща ролята на Кирил Петков и Асен Василев за изпращането на боеприпаси и горива към Украйна през трети страни в първите месеци на руската военна инвазия.

BIRD дори посочват, че случаят е обсъждан в праймтайма на руските медии, или „пропагандистки инструменти на кървавия путински режим“.

По закон, „при усложнена среда за сигурност“ комисията в НСО има право да назначи не само служебен гард, но и „други видове охрана“ на бившите държавни и правителствени ръководители.

Бойко Борисов е охраняван от служители на НСО почти 2 години след края на мандата си, защото според службата има заплахи за живота му. Колкото до служебния транспорт – вече не кара сам прословутата джипка на службата, а ползва автомобил на ГЕРБ.

През ноември 2022 г. по инициатива на служебния кабинет на Гълъб Донев обаче бяха приети промени в правилника за дейността на службата, които ѝ позвоялват „периодично да решава за продължителността на срока“ на охрана на бившите премиери.

Мотивът на Донев при приемането на постановлението е, че то цели „подобряване на дейността на службата“ и „оптимизиране на броя на обектите, които се охраняват“ от нея.

В обясненията по предварителната оценка се твърди, че формулировката „до 4 години“ създава „правна неточност по отношение на установяване на продължителността на осъществяването на дейността„. Не е ясно и кой взема решението за тази продължителност.

„В контекста на съвременните политически условия броят на посочените лица, на които се осигурява специализиран транспорт, се увеличава, което допълнително ангажира разход на ресурс на службата, който не е планиран и непредвидим за бюджета на НСО„, се казва още в документа, част от процедурата по обществено обсъждане.

Това, което искат да кажат от екипа на Донев, е, че при честата смяна на парламенти и кабинети службата за охрана се затруднява финансово – особена позиция на фона на факта, че бюджетът за НСО през 2022 г. беше около 50 млн. лв.

Интересното е, че в началото на януари 2023 г. „Възраждане“ решиха да внесат сходен законопроект, „загрижени“ за „напълно неоправдания и ненужен разход“ по предоставянето на специализиран транспорт на бившите премиери (общо трима на брой).

В същия ден „Епицентър“ съобщиха, че Кирил Петков и Асен Василев си наели „частна охрана“ заради появата на предполагаем бодигард в обкръжението им в Народното събрание. Те го идентифицират като нещатен сътрудник, вписан към депутата от ПП Искрен Митев.

Хората на Костадин Костадинов искат максималния срок за ползване на автомобил и шофьор от НСО да се намали до 6 месеца, и то само „при наличие на усложнена среда за сигурност или конкретна застрашеност“.

Съответно – досегашните екс-премиери като Бойко Борисов, Кирил Петков и Стефан Янев, които се ползват от тези права преди евентуално приемане на закона на „Възраждане“ също ще могат да продължават да ги упражняват за не повече от 6 месеца.

Проектът все още не е стигнал до първо четене в нито една комисия.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни