Connect with us

България

Левчето – мерило за правата на клиента или за тарикатлъците български

Публикувана

на

Левче за бакшиш вече обиждало обслужващия персонал и на места дори се мръщели на подобни жестове. Като влезем в еврозоната, ще чакат цяло евро и, естествено, пак няма да са чак толкова доволни.

 

Въпросът обаче не е за доброволно дадения бакшиш на келнери, които по морето работят най-често за минимална заплата, а понякога и за по-малко. В августовските жеги научихме как в някои заведения решили да надпишат сметката на всеки от своите клиенти с такса за тоалетна, равна точно на един лев. Интересно е как са изчислили например колко тоалетна хартия, сапун и вода ще изхарчи въпросният човек в кенефа и дали въпросното левче ще стигне. След време може би ще се разчуе как въпросните новатори са удвоили или утроили тази надценка за любителите на бира, защото пивото има силно отводняващо действие и кара клиентите често да отиват до двете нули.

Подобни трикове в разгара на туристическия сезон не са рядкост. Преди време в едно от известните ни морски курортни градчета по Южното Черноморие бяха въвели такса „стол“, или по-точно „празен стол“, в случай че след резервацията компанията е по-малка от предварително уговореното. Там обаче бяха проявили фискален патриотизъм и въпросната „надбавка“ към цената я имаше и в касовата бележка. Клиентите, по-точно по-наблюдателните, обаче научаваха за нея именно от касовия бон, а не им е била оповестявана предварително.

После дойде ред на чадърите и шезлонгите по плажовете, където на ценоразписа пише едно, но се плаща доста по-висока цена. С останалите подобни изпълнения като топла бира, студени кебапчета, разводнени питиета, повехнала салата, явно целящи да си спомним соца, сякаш свикваме, но не съвсем. Да не забравяме и любимото занимание на някои субекти да си наемат булдозер и да заравняват дюните, защото им пречели на гледката от караваната, паркирана незаконно върху пясъка.

Затова и голяма част от българите вече предпочитат да отидат по чуждоземските курорти. Там на плажа не те дерат с безбожни цени за чадъри и шезлонги, ако изобщо се налага да се плаща за ползването им. По онези земи знаят, че доволният туристи винаги на следващата година се връща и се хвали пред приятелите къде е бил и как хубаво е изкарал отпуската си. Недоволният обаче разказва патилата си на много свои познати и ефектът винаги е негативен. Или може би родните кръчмари и туристически деятели смятат, че всички са длъжни да се съобразяват с тях и клиентът няма права, а само задължението да плаща, независимо от качеството на обслужването.

Добрата новина е, че КЗП е взела навреме мерки против подобни тарикатлъци на собствениците на заведения.

Минимум 1 000 лв. глоба ще трябва да плати заведението по Черноморието, таксувало клиентите си за използване на тоалетната. Това обясни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред Нова телевизия.

„Още вчера сме направили проверка, ще наложим санкции. Минимум 1000 лева ще е тя за това, че тоалетната не може да се ползва от клиентите безплатно”, заяви шефът на комисията.

Таксата от 1 лв. за зареждане на телефон обаче е законна, защото е обявена като услуга и всеки може да отиде във въпросното заведение и само да си зареди телефона, като така вече се води клиент.

Още по-скандален случаи беше, когато заведение в Созопол таксува 20-годишна студентка с 80 лв. за използване на 4 празни стола. Тогава управителят на заведението се оправда с това, че клиентката не е предупредила предварително, че бройката на гостите ще е по-малка от първоначално заявената.

Експертите на КЗП напомнят, че начисляването на такси от типа „празен стол”, „празна чиния”, „желание на клиента” и пр. е допустимо, но само ако потребителят е бил предварително информиран колко ще му струва конкретната услуга. Това може да стане чрез ценоразпис, в менюто, на информационна табела в обекта или чрез друг подходящ способ.

„Като цяло българският туристически продукт никак не е лош. Въпросът е, че понякога с инцидентни неща, които влизат в общественото внимание, създаваме впечатлението, че все нещо куца, нещо не е наред”, успокои Маргаритов. Той коментира и инцидента със скъсаното въже на парашут, при който майка и син 15 минути кръжаха във въздуха, а накрая се приземиха в дърво. „Имаме отношение дотолкова, доколкото всички условия по предоставянето на тази услуга трябва да са представени на вниманието на потребителите – цената, обезопасяването. Доколкото виждам в конкретния случай човекът, който трябвало да управлява лодката, не е преценил правилно условията”, коментира председателят на КЗП.

Относно загиналият младеж в аквапарк в Приморско Маргаритов каза, че са направени проверки и най-вероятно ще се установи, че правилата не са спазени.

За скандала с израелските туристки в хотел в „Слънчев бряг”, Маргаритов определи поведението на управителя като „некоректно”.

 

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни