Connect with us

България

Хазартът обещава да спре дневната реклама до 18 часа

Публикувана

на

Хазартните компании обявиха готовност да спрат да рекламират през деня и да спрат да съобщават в рекламите си размера на джакпота, на бонусите, както и да рекламират награди. Това е част от проект за самоограничения, представен от Владимир Доков от Българската гейминг асоциация по време на дебат, организиран от Съвета за електронни медии (СЕМ). Повод за него е бумът на телевизионни реклами на онлайн хазарт, които особено са се увеличили и покрай излъчването на Световното футболно първенство.В проекта е заложено да се спре с тези практики от януари 2023 г. Представителите на асоциацията се съгласиха, че бумът на телевизионни реклами на онлайн хазарт е изключително голям, но подобни реклами според тях са необходими, защото в противен случай хората ще се насочат към нелицензирани букмейкъри.
Браншът е готов от Нова година да спре да рекламира в телевизии преди 18 часа.В проекта е разписано и обещание да включват призиви за отговорно залагане във всяка реклама в ефира или на билбордове. В телевизионните клипове пък няма да участват мъже и жени под 23 години.

На последното заседание на Съвета за електронни медии (СЕМ) беше представен доклад от фокусиран мониторинг върху риалити формати от „Нова телевизия“ и Би Ти Ви, според който хазартните реклами са завладели телевизионното пространство. СЕМ тогава реши, че ще се върви към санкциониране на двете медии и констатира, че е станало практика рекламните блокове в праймтайма да започват и свършват с клип на хазарт. Сред примерите от мониторинга бяха рекламите с момичета, седнали върху капака на скъпи коли, както се прави по време на абитуриентските балове, които нарушават разпоредбите, забраняващи да се създава опасност за здравето и безопасността.

„Подобни сцени внушават на зрителите, че ако им провърви, ще се радват на благополучие и безгрижен и весел живот в компанията на привлекателни млади жени в оскъдно облекло“, констатира още мониторингът. От СЕМ напомниха, че търговската комуникация не трябва да внушава, че участието в хазартна игра е благоприятно за социалния успех и ще подобри репутацията на участника. Докладът на СЕМ беше приет с пълно единодушие.

„Всекидневно постъпват множество сигнали в СЕМ. Работим в отлично сътрудничество с омбудсмана на БНТ, те също ни държат в течение за нарастващото недоволство. Трябва да се вземат мерки, но в името на пълната информираност правомощията на СЕМ са твърде ограничени“, заяви в началото на дебата председателят на медийния регулатор Соня Момчилова. По думите й е журналистическа интерпретация, че съветът чак сега започва да се занимава с темата, като в последно време той е бил най-активният участник срещу това явление.

В проекта, представен на кръглата маса, се предвижда още всички рекламни съобщения по телевизията и радиото задължително да съдържат призив за разумно залагане, както и да се избягва представянето на хазартните игри като възможност за решаване на социални, лични, финансови проблеми. Браншът обещава също да не работи в интернет с партньори, които разпространяват агресивни съобщения за залагане, като например „играй“, „няма време“, „заложи“ и т. н.

От хазартна зависимост не се умира, но води до други зависимости

В началото на дебата беше дадена думата на директора на болницата „Свети Иван Рилски“ в Курило Цветеслава Гълъбова, според която има бум на пациенти с хазартна зависимост, въпреки че официално статистика за това няма.Уязвимите към хазарта сами ще се вписват в регистър, който да ги спира от залагания

„Има значителен ръст, знам, че не звуча убедително, защото нямам данни, но много подрастващи и възрастни хора – над 30 и 40 години с много различен социален статус са зависими от хазарта. Но те не осъзнават, че това е така. Че влизането в казиното, в онлайн платформата или купуването на билетче за триене, е хазартна зависимост. Зависимите хора, обикновено са зависим тип личности, което се формира от ранна детска възраст и се формира от средата, в която расте детето. Ние всички като общество може да влияем върху щетите, които може да донесат тези реклами и приноса им към хазартна зависимост“, заяви още Гълъбова.

По думите й от хазартната зависимост не се умира, лечението за нея е основно с психотерапия, не с лекарства. „Опасността от тази зависимост е, че тя води до други зависимости, от които се умира, като алкохол и наркотици“, заяви още психотерапевтът.

vlastta.bg

Facebook Comments Box
Продължете четенето
Реклама
Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Популярни